Sayur Chenta

O_O  

wah3.. 
Nama pun dah Sayur Cinta??
Apakah itu? hehe..

Kali ni nak berkongsi resepi pulak..
Nak bg name pe entah masakan ini..
Tp, mmg mendapat pujian parents and adik2 la..
Dorang suuuke sgt!
sedap!

Hidangan lunch special buat family
sungguh sihat sekali 
kan3??
hehe


Bahan-bahan
2 ulas Bawang putih
    1/2 Bawang besar 
Garam & Gula 
2 biji cili padi
1 sudu sos cili
1 sudu sos tiram
1/3 cawan air
4 ekor udang
Daun Kobis
Kobis bunga
1/2 batang Lobak Merah
kangkung

Persediaan:
1. tumbuk bwang putih,lada hingga lumat

2. potong udang kcik2 n rendam dalam 1/3 air td, msukkan juga garam/gula, sos cili n sos tiram ke dalam air brsama udang tadi.
biarkan selama 5min.
(guna mangkuk kecik pn boleh)
*garam n gula ni penting dalam masakan,
ikut air tgn tkg msak tu la
kalau jnis yg pndai agk2 mmg sedap lah!hehe

3.Ptong semua jenis sayur yg diperlukan. 
cara potong tu, ikt creativity sendiri lah
pton bawang besar juga.


cara menggoreng:
1. msukkan 3sudu minyak masak ke dalam kuali.
setelah panas, tumiskan ramuan '1' td ke dalam kuali.
jgn tumis sampai hangus bawang tu plak.

2.then, msukkan bawang besar. setelah menggoreng bawang td, masukkan pula ramuan '2' serta lobak merah.
lobak merah n kobis bunga kena masak lame sikit,
nak bg lembut.  

3. setelah itu, barulah boleh masukkan semua jenis sayur td..
goreng smpai nampak mcm msak lah.hehe



SiAp!!



Mmmm..Seeedaaap!!

kenapa Sayur Chenta?
kerana ia dibuat oleh Anis dgn penuh rase kasih sayang khas utk famili
hehe 

Selamat Mencuba!!

Comments

Popular posts from this blog

Tudung Bulat, Akel, Bawal or Ariani ? Selendang Maybe ?

COMMITTEE MEMBERS LIST FOR TAARUF PROGRAMME 2011/2012

Pengalaman bersalin anak pertama (38 Weeks)