Posts

Showing posts from May, 2011

Duhai hati...C.I.N.T.A

Image
Cinta itu satu Anugerah Allah....


Cinta itu Indah..




Kenapa perlu ada 
Kesedihan, 
Kemusnahan, 
Kerobekan dan kesakitan..


Cinta yg sebegitu sudah jelas lah cinta manusia yg tiada kekalnya..
Cinta manusia yg penuh dgn nafsu,
Sudah sekian lama telah terdidik dgn jamuan indah dunia,
Hati mula merintih dan bagai tercarik-carik 
disaat remuknya ditimpa kesedihan cinta manusia..


Begitu susah kita untuk mendapat cinta Allah..
Ya,kerana hati kita kotor, 
penuh rasa sayangkan duniawi,
Ingat mati jauh sekali,
Amal Ibadat penuh dgn lalai,
Mulut sentiasa mengatakan cintakan Allah..
Tapi hakikatnya tidak...
Penuh dusta semata..
Apabila diuji terus berbolak balik dan lupa Allah..


Apa yg ada dgn cinta manusia..
Cinta Allah itu hakiki..
Hati yg selalu rindu untuk bermunajat kepadanya..
Rindu Kasih sayangnya yg pasti,
Tabah disaat ditimpa musibah,
Kuat disaat kesedihan,
Doa senjatanya,
Tidak rapuh disaat manusia2 lain semakin dihanyut indahnya dunia,
Tawakkal penghias kegundahan..


Kenapa?
Kerana hatinya yakin..
ALLAH itu ada..
Kekasi…

Kewajipan Kita

Jadikanlah ini semua KEWAJIBAN kita.
1) Membaca Al-Quran setiap hari (minimum 1 juz sehari)
2) Banyak membaca sirah, hadis, aqidah, fiqh dan lain-lain.
3) Jaga kesihatan.
4) Jauhi minuman dan merokok yang menjejas kesihatan.
5) Sentiasa berada dalam kebersihan.
6) Tak bercakap bohong.
7) Tak mungkir janji.
8 ) Berani.
9) Jaga kehormatan diri.
10) Bersifat malu, tawadhuk, sensitif terhadap baik dan buruk.
11) Adil dalam semua keadaan.
12) Aktif dalam kerja-kerja khidmat masyarakat.
13) Miliki sifat-sifat yang dengannya kita disenangi orang ramai.
14) Mahir dan banyak membaca dan menulis.
15) Cuba untuk mempunyai perniagaan sendiri.
16) Sentiasa cuba untuk bekerja sendiri berbanding makan gaji kerajaan.
17) Cemerlang dalam apa bidang atau pekerjaan yang diceburi.
18) Bersegera menunaikan hak diri dan orang lain tanpa berlengah-lengah.
19) Jauhi judi dan segala aktiviti pendapatan wang yang haram.
20) Jauhi riba.
21) Bantu tingkatkan ekonomi umat Islam.
22) Peruntukkan duit untuk dakwah d…

Jom start dari awal same2 ??

Image
Salam Semangat baru semua :)


Em..mesti tertanya tanya kan start ape dari awal tu ?  Start sekolah ? start mengaji ker?  or start sem baru kah ? hehe. 

 Ha.. entry kali ini sebenarnya berkisah tentang  membina keluarga sa'idah sakinah dan  tanggungjawab kita semua terhadap anak-anak.  Mahu tak membina keluarga sebegitu?  Mesti mahu kan? sO, apa lg?  jom kita baca apakah cara-cara nya. 

Tanggungjawab::Responsibility:: المسؤولية


1. Mencari pasangan yg Soleh Solehah.
Untuk membina usrah sakinah dan zuriat yg solehah, sejak awal2 lagi kita kena pilih pasangan yg solehah. Kalau yg laki kena cari perempuan yg mempunyai ciri2 wanita solehah dgn tidak melanggar apa yang Allah larang, watak keibuan dan pandai mengurus rumah tangga. Yg perempuan pula cari yg  lelaki soleh yg boleh didik kita ke arah lebih baik (sekurang2nya leh wat imam solat), pandai mengurus perihal keluarga, Pandai cari nafkah, dan sebagainya. Zaman skrg, remaja sudah tidak memilih. Pergi je pantai or shopping complex  then jumpa yg …

SyOkk Sendiri itu perlukah?

Image
Salam Sihat fizikal dan Rohani semua .
Entry kali ini ber title 'Syok Sendiri ' . Apa itu syok?  Syok : mengikut Kamus Dewan Edisi Kedua bermaksud  'amat tertarik hati atau sgt memuaskan hati'. 
Jadi, 'Syok sendiri' ialah diri sendiri berasa amat berpuas hati terhadap sesuatu perkara dan beranggapan orang lain pun turut berpuas hati juga. Begitu lah . Selesai pendefinisian. 
Istilah syok sendiri ni boleh diaplikasikan dalam pelbagai hal samada dari segi Pangkat, Kecantikan, dan Kebolehan. Percintaan ?? hehe.  Mungkin ada byk lagi tapi disini ingin beri contoh yg mudah dan jelas kpd kita ni.
Pertamanya,kalau bercakap pasal pangkat or kuasa ni sehari pun tak cukup kan.  Ade org jadi Menteri, ade orang jd Boss,  ade pula jd Ketua, Pengerusi,  dan Ketua Kelas pun boleh lah asalkan jawatan tertinggi dalam kalangan yg rendah  atau dalam ssuatu organisasi la kan . Bila org yg jd Boss ni mesti hebat dan berkebolehan kan .  Seseorang mungkin dihormati kerana keadilannya dan seseor…