Posts

Showing posts from December, 2011

Ada Apa Pada...?

Image
Ada Apa Pada..?
Kita pernah diajak untuk menghadiri barnamij2 agama.. Kita juga pernah dipaksa mengikuti tamrin.. Pernah diajak untuk menadah telinga mendengar talk.

Juga pernah ditarik ke USRAH..?
Berapa orang yang berusaha berdalih untuk melarikan diri dari usrah.. Alasan yang paling femes, ''akak, saya ade study group lah ptg ni'' . ''akak, maaf sgt3 saya xboleh hadir usrah hr ni masalah peribadi''. sudah menjadi trend bagi ahli usrah yang ingin melarikan diri dari kakak-kakak yang bertudung labuh merimaskan dan meruntuh nikmat jahiliah mreka itu.. Sungguh kelakar bila teringat itu semua.. 
Tetapi, ada juga mereka yang mula bersikap aneh setelah disapa ditarbiah. Ada yang dah mula rajin membaca Quran. Ada pula yang kalau dulu hanya membaca quran sahaja tapi terjemahannya jauh sekali untuk dititip dan difahamkan tapi sekarang sudah mula tersentuh hingga menitiskan air mata saat memahami ayat-ayat suci itu malah sudah mula cintakan Bahasa Arab. Kalau d…

Something Weird Happened to ME!

Image
Arrrrrgh!
MasyaAllah!
Subhanallah!
Is she the real ME ?? For thousand to say, ALHAMDULILLAH !

I'm getting in love with those things!
Thank You Allah and ALL of 
 YOU !!





Wahai pemilik hati 'ibadurrahman...Allah.Allah.Allah. :')












Huh? HIV positif !

Image
'Tersentap apabila nurse memberi sampul keputusan ujian darah kepadaku, Astaghfirullahalazim,aku positif HIV! '
Terasa sebak dan simpati apabila saya membaca artikel seorang akhi yang HIV Positif. Entah kenapa, beliau begitu sabar melawan sakit, tanpa putus asa mencari semangat terus konsisten berubat, berani berhadapan dengan cemuhan orang ramai dan berkongsi apa yang dideritainya.
Mesti kita ingat orang yang mengidap HIV ni adalah kerana fe'el atau perbuatan jahatnya kan? Negatifnya pandangan kita. Perasaan takut dan bimbang menghantui kita untuk Mendekati orang sebegini bukan? Lantas mereka dipinggiri..
Mesti kita tertanya-tanya pula apa penyebab dia mengidap HIV kan?
Begini kisahnya, akhi tersebut mengidap diabetis dan sering mendapatkan rawatan dihospital. Pada suatu hari beliau mendapati bibir dan gusinya berdarah. Beliau menganggap ianya kesan diabetis tp, pendarahan itu kerap dan tidak berhenti sehingga la pihak hospital menganggap ianya serius dan beliau juga per…

Cinta DHUHA

Image
SOLAT SUNAT DHUHA
1) Bilangan rakaat : 2 hingga 12 rakaat (2 rakaat 1 salam)
2) Waktu : Pagi anggaran 9.00pagi hingga 12.00 tengah hari
Niatnya:

"Sahaja aku sembahyang sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Ta'ala"

Baca doa ini selesai solat

Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu,  kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah,  jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu,  limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.
KLIK untuk Doa Dhuha UNIC

Budaya Sekarang: 1. Malas dan agak berat untuk melaksanakan solat sunat dhuha.
2. Sibuk Menjadi alasan, padahal ia hanya mengambil masa 4-5minit sahaja, tetapi fadhilat amat besar…

Forgiveness

Image
Allah itu maha pengampun, masakan kita yang hina lagi berdosa ini tidak mahu memaafkan kesalahan orang lain? Keras membatukah hati kita? Sampai bila pun kita tidak akan tenang!


Al-Fudhail:  Kepahlawanan itu ialah memaafkan segala kekhilafan kawan-kawan Memaafkanlah teman.



Indahnya disebalik itu !

Image
Rama-Rama/Kupu-Kupu
English: Butterfly Arab: Firoshah  فراشة
Aisy suka firoshah.. Sejak kecil Aisy suka firoshah, dan firoshah juga antara haiwan yang Aisy xgeli nak pegang.. Aisy ni bukan senang nak sentuh haiwan.. Ingat lagi masa kecik2 dulu,Aisy tahu pasal firoshah ni sebab Kak Wan suka tangkap gambar firoshah mase dia belajar kat UM dulu. kadang2 dia tangkap firoshah yang dah mati dan simpan dalam album. Macam2 jenis,warna dan species nya. Tapi, bila lihat ia terbang dan hinggap di bunga,Subhanallah! Lagi Cantik.
Bagi Aisy, firoshah ni cukup simbolik.  Lambang perjuangan hidup.. Firoshah yang berterbangan di udara pasti memukau setiap mata yang memandang. MasyaAllah..Sungguh takjub makhluk Allah!
Kamu tahu tak? Dulu ia xlebih hanya seekor beluncas! Dibenci org dan dianggap makhluk perosak. Dulu masa Aisy dirumah arwah nenek,seekor beluncas melekat dikain Aisy. Aisy menjerit takut. Menangis sekuat-kuatnya dan semua ahli keluarga meluru kearah Aisy. Makcik membantu Aisy. Semua gelakkan Aisy. Pa…